·         Termin główny - 5 kwietnia 2016 r.

·         Termin dodatkowy - 2 czerwca 2016 r.

·         Część pierwsza – język polski i matematyka – godz. 9.00

·         Część druga – język angielski – godz. 11.45

 

Przystąpienie do sprawdzianu jest obowiązkowe!

 

" /> Sprawdzian Szóstoklasisty, Informacje dla Uczniów i Rodziców
 

Sprawdzian Szóstoklasisty, Informacje dla Uczniów i Rodziców

2016-04-03

·         Termin główny - 5 kwietnia 2016 r.

·         Termin dodatkowy - 2 czerwca 2016 r.

·         Część pierwsza – język polski i matematyka – godz. 9.00

·         Część druga – język angielski – godz. 11.45

 

Przystąpienie do sprawdzianu jest obowiązkowe!

 

OGÓLNE ZASADY PRZEPROWADZENIA SPRAWDZIANU

 1.   Istnieje zakaz wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych np. telefonów komórkowych, bądź korzystania z takich urządzeń w tej sali.

 2.    Do sali egzaminacyjnej można wnieść wyłącznie następujące przybory:

 ·         w przypadku części pierwszej sprawdzianu – pióro lub długopis z czarnym tuszem/ atramentem oraz linijkę

 ·         w przypadku części drugiej sprawdzianu – pióro lub długopis z czarnym tuszem/ atramentem.

 3.   Uczniowie mogą również wnieść do sali egzaminacyjnej małą butelkę wody. Podczas pracy z arkuszem egzaminacyjnym butelka powinna stać na podłodze przy nodze stolika, aby uczeń przypadkowo nie zalał materiałów egzaminacyjnych.

4.    O godzinie wyznaczonej przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego uczniowie wchodzą do sali egzaminacyjnej pojedynczo i losują numery stolików, przy których będą pracować. Ponieważ uczniowie przystępują do obu części sprawdzianu w tej samej sali, losowanie odbywa się tylko przed pierwszą częścią sprawdzianu.

 5.   Przewodniczący zespołu nadzorującego może odstąpić od losowania numerów stolików w przypadku uczniów korzystających z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu oraz innych uzasadnionych przypadkach.

 6.    Uczniowie powinni mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość ( np. legitymację szkolną) i okazać go w razie potrzeby.

 7.    Każdy uczeń zajmuje miejsce przy stoliku, którego numer wylosował.

 8.   W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali egzaminacyjnej po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.

 9.   W przypadku konieczności wyjścia z sali uczeń sygnalizuje taką potrzebę przez podniesienie ręki. Po uzyskaniu zezwolenia przewodniczącego zespołu nadzorującego na wyjście pozostawia zamknięty arkusz egzaminacyjny na swoim stoliku, a czas jego nieobecności jest odnotowany w protokole przebiegu sprawdzianu w danej sali.

 10.  Członkowie zespołu nadzorującego mogą udzielić odpowiedzi na pytania uczniów związane wyłącznie z kodowaniem arkusza oraz instrukcją dla ucznia. W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań egzaminacyjnych ani ich nie komentuje.

 11.  Uczeń, który jest chory, może korzystać w czasie trwania sprawdzianu ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę, pod warunkiem że taka konieczność została zgłoszona przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego przed rozpoczęciem sprawdzianu przez rodziców ucznia.


 

PRZEBIEG SPRAWDZIANU:

1.     Po zajęciu miejsc przez wszystkich uczniów przewodniczący zespołu nadzorującego informuje ich :

a)  zasadach zachowania się podczas sprawdzianu,

b)  dodatkowych 5 minutach przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi po zakończeniu czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań ( dotyczy uczniów, którzy mają obowiązek zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi),

c)   zasadach oddawania arkuszy egzaminacyjnych po zakończeniu pracy.

 2.    Następnie – nie wcześniej niż o godzinie określonej w komunikacie o harmonogramie – członkowie zespołu nadzorującego rozdają uczniom arkusze egzaminacyjne oraz naklejki przygotowane przez OKE.

 3.    Po rozdaniu arkuszy przewodniczący zespołu nadzorującego informuje uczniów:

a)   o obowiązku zapoznania się przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań z instrukcją zamieszczoną na pierwszej stronie arkusza egzaminacyjnego oraz dodatkowo w drugiej części sprawdzianu o tym, że do zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu będą odtworzone z płyty CD,

b)   o konieczności sprawdzenia kompletności arkusza egzaminacyjnego, tj. czy arkusz egzaminacyjny zawiera zeszyt zadań egzaminacyjnych oraz kartę odpowiedzi,

c)    o konieczności sprawdzenia, czy zeszyt zadań egzaminacyjnych zawiera wszystkie kolejno ponumerowane strony,

d)   o konieczności sprawdzenia poprawności numeru PESEL na naklejkach przygotowanych przez OKE oraz o sposobie kodowania arkusza egzaminacyjnego (dotyczy uczniów, którzy wykonują tę czynność samodzielnie).

 4.  Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w arkuszu egzaminacyjnym i otrzymuje nowy arkusz egzaminacyjny.

 5. Przed rozpoczęciem sprawdzianu, w wyznaczonych miejscach arkusza egzaminacyjnego, uczeń zamieszcza kod ucznia i numer PESEL oraz naklejki przygotowane przez OKE . Uczeń nie podpisuje arkusza egzaminacyjnego. W przypadku wystąpienia błędu w numerze PESEL, uczeń zwraca zespołowi nadzorującemu naklejki z błędnym numerem PESEL.

 6.  Przed rozpoczęciem sprawdzianu członkowie zespołu nadzorującego sprawdzają w obecności uczniów poprawność zmieszczenia danych oraz naklejek w arkuszu egzaminacyjnym.

7.  W przypadku uczniów korzystających z arkuszy dostosowanych, tj. S-4, S-7 oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ((dysleksją) czynności związane z kodowaniem wykonują członkowie zespołu nadzorującego.

 8. Po czynnościach organizacyjnych, w tym po sprawdzeniu poprawności kodowania, przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy, w widocznym miejscu, czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z danym arkuszem egzaminacyjnym.

9. Bezpośrednio po zapisaniu godziny rozpoczęcia i zakończenia sprawdzianu, w drugiej części sprawdzianu, następuje odtworzenie płyty CD, na której oprócz tekstów w języku obcym nagrane są instrukcje w języku polskim dotyczące rozwiązywania zadań, przerwy przeznaczone na rozwiązywanie poszczególnych zadań.

 10.  Czas pracy uczniów w części pierwszej sprawdzianu wynosi 80 minut. W przypadku uczniów, dla których czas trwania sprawdzianu może być przedłużony – wynosi on nie więcej niż 120 minut. Czas pracy w drugiej części sprawdzianu wynosi 45 minut. W przypadku uczniów, dla których czas trwania sprawdzianu może być przedłużony- wynosi on nie więcej niż 70 minut.

 11. Po rozdaniu arkuszy egzaminacyjnych uczniowie spóźnieni nie zostają wpuszczeni do sali egzaminacyjnej. W uzasadnionych przypadkach, jednak nie później niż po zakończeniu czynności organizacyjnych, decyzję o wpuszczeniu do sali egzaminacyjnej ucznia spóźnionego podejmuje przewodniczący zespołu nadzorującego, ale uczeń kończy pracę z arkuszem egzaminacyjnym o czasie zapisanym na tablicy.

 12. W celu monitorowania prawidłowego przebiegu sprawdzianu członkowie zespołu nadzorującego oraz obserwatorzy mogą poruszać się po sali egzaminacyjnej w sposób niezakłócający pracy zdających: cicho, bez zaglądania do prac zdających.

 13. Stanowczo zaleca się uczniom wykorzystanie na pracę z arkuszem egzaminacyjnym całego czasu przeznaczonego na sprawdzian, w tym dokładne sprawdzenie poprawności udzielonych odpowiedzi. Jeśli uczeń ukończył pracę przed wyznaczonym czasem, zgłasza to zespołowi nadzorującemu przez podniesienie ręki, zamyka arkusz i odkłada go na brzeg stolika. Przewodniczący zespołu nadzorującego lub członek zespołu nadzorującego w obecności ucznia sprawdza kompletność materiałów. Dodatkowo, jeżeli uczeń zgłasza zakończenie pracy wcześniej niż na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem- przed odebraniem jego arkusza egzaminacyjnego członek zespołu nadzorującego sprawdza, czy uczeń zaznaczył odpowiedzi na karcie odpowiedzi. W przypadku braku zaznaczeń poleca uczniowi wykonanie tej czynności (nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – dysleksją oraz korzystających z arkuszy w formie dostosowanej do niepełnosprawności, tj. S-4, S-7).

 14.  Po otrzymaniu pozwolenia na opuszczenie sali uczeń wychodzi, nie zakłócając pracy pozostałym piszącym.

 15. Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Obowiązek ten nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją) oraz korzystających z arkuszy w formie dostosowanej do niepełnosprawności, tj. S-4, S-7.

 16.  Przewodniczący zespołu nadzorującego po upływie przeznaczonego na pracę z arkuszem egzaminacyjnym:

       a)  informuje uczniów o zakończeniu pracy,

      b)  wyznacza dodatkowy czas ( 5 minut) na sprawdzenie poprawności przeniesienia przez uczniów odpowiedzi na kartę odpowiedzi   (dotyczy uczniów, którzy mają obowiązek zaznaczenia odpowiedzi na karcie),

       c)  poleca członkom zespołu nadzorującego kontrolę czynności wykonywanych przez uczniów,

       d)  dodatkowo po upływie dodatkowego czasu zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.

 17.  Uczeń, który w drugiej części sprawdzianu nie zdążył przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi musi zgłosić ten fakt nauczycielowi z zespołu nadzorującego sprawdzian.

18.  Po zakończeniu sprawdzianu osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego- w obecności uczniów- zbierają od uczniów zeszyty zadań egzaminacyjnych oraz karty odpowiedzi i sprawdzają kompletność materiałów. Następnie przewodniczący zezwala uczniom, z wyjątkiem ucznia, który ma być obecny podczas pakowania materiałów egzaminacyjnych, na opuszczenie sali.

 19.  Pomiędzy częścią pierwszą a częścią drugą sprawdzianu następuje przerwa, podczas której uczniowie przebywają w szkole pod opieką nauczyciela.

Powrót do listy aktualności