Depresja- przedstawienie profilaktyczne2020-03-09
W dniu dzisiejszym w naszej szkole miało
miejsce przedstawienie zatytułowane „Depresja” w wykonaniu aktorów
przybyłych do nas.
O dziecięcej depresji mówi się od niedawna. Dotyczyła
ona raczej dorosłych. U dzieci była ona niezauważana, gdyż nikt nie pytał ich choćby o to,
co czują . Dziś wiadomo , że
dzieci podobnie jak dorośli doznają frustracji, rozczarowania, przeżywają
smutek związany ze stratą w ich życiu. Jeśli
trudne uczucia spowodowane różnymi sytuacjami nie mijają i dzieci przez
długi czas (nawet kilku miesięcy) przeżywają smutek czy obniżony nastrój, to
możemy powiedzieć, że cierpią na depresję.
Depresja jest chorobą. To długotrwały, szkodliwy i
poważny stan z nadmiernie obniżonym nastrojem oraz objawami psychicznymi,
behawioralnymi
i fizycznymi, które mogą doprowadzić do śmierci.
Jej przyczynami mogą
być: predyspozycje genetyczne odziedziczone po przodkach,trudne wydarzenia ( np.
rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, odrzucenie przez rówieśników , problemy szkolne , choroba
itp.), czynniki psygogenne , które obejmują indywidualną
konstrukcję psychiczną, (np. niska samoocena, skłonności do samokrytyki,
skłonności do automatycznego interpretowania faktów i wydarzeń za swoją
niekorzyść.
Objawami młodzieżowej depresji są
:
- smutek,
przygnębienie, płaczliwość, łatwe wpadanie w złość lub rozpacz, co może
demonstrować się wrogością w stosunku do otoczenia,
- zobojętnienie,
apatia, utrata zdolności do przeżywania radości; młody człowiek przestaje
cieszyć się wydarzeniami czy rzeczami, które wcześniej sprawiały mu
radość,
- zaprzestanie
aktywności, która wcześniej sprawiała satysfakcję np. zabawa, hobby,
spotkania ze znajomymi; młodzież odmawia też chodzenia
od szkoły,
wychodzenia z domu, ze swojego pokoju, zaniedbuje higienę osobistą,
- wycofanie
się z życia towarzyskiego,
- nadmierna
reakcja na krytykę, drażliwość czy złość, nawet kiedy rodzic zwróci uwagę
w bardzo delikatny sposób i w bardzo błahej sprawie,
- depresyjne
myślenie, które wyraża się w słowach „wszystko jest bez sensu”, „jestem
beznadziejny”, „nikt mnie nie lubi”, „i tak mi się nie uda” itp. ,
- nieuzasadnione
uczucie lęku – „sam nie wiem czego się boję”,
- podejmowanie
impulsywnych, nieprzemyślanych działań, aby złagodzić lęk, napięcie i
smutek, np. picie alkoholu, zażywanie narkotyków,
- działania
autodestrukcyjne – samookaleczanie się np. cięcie ciała ostrym narzędziem,
przypalanie ciała zapalniczką czy papierosem, gryzienie się, drapanie aż
do krwi; rozmyślne zadawanie sobie bólu,
- myśli
rezygnacyjne – „życie jest beznadziejne”, „po co ja żyję”, „lepiej by
było, gdybym umarła”,
- myśli
samobójcze – rozmyślanie i fantazjowanie na temat własnej śmierci,
planowanie jej, a w skrajnych przypadkach dokonanie samobójstwa.
Podstawowymi metodami
leczenia depresji są działania niefarmakologiczne w postaci psychoterapii oraz
działania medyczne i włączenie leków. Jednak najważniejszą rzeczą jest wsparcie
najbliższych oraz w środowisku szkolnym nauczycieli ,pedagoga i rówieśników, którzy poprzez obserwację
ucznia zauważyć mogą niepokojące zachowania.
Wszystkie powyżej wymienione kwestie zawierało dzisiejsze
przedstawienie, które zakończyło się pogadanką tematyczną .
Powrót do listy aktualności
|