Materiały z Religii dla klas IV-VIII2020-03-19 Zajęcia
na tydzień od .
16.03.2020 do 20.03.2020
Temat 1: „ Będziesz miłował …..”- przykazanie miłości.
1.Wpisz
do zeszytu treść przykazania miłości Boga i bliźniego’
2.
Przeczytaj temat z podręcznika i odpowiedz
pisemnie w zeszycie na pytania z podręcznika str.85.
3.
Utrwal przykazanie miłości.
Temat 2:Eucharystia ucztą miłości. 1. Przeczytaj temat z
podręcznika i wyjaśnij w pojęcie „Eucharystia”
2. Wyjaśnij dlaczego
Pan Jezus umył uczniom nogi?
3. Odpowiedz pisemnie w
zeszycie na pytania z podręcznika str.85.
4. Utrwal wiadomości.
Klasa V Temat
1: Święci wzorem wierności.
1. Wyjaśnij pojęcia i zapisz je w zeszycie: - Święci -Kanonizacja -Beatyfikacja 2. Zapoznaj się z
życiorysem bł. Matki Teresy z Kalkuty ( podr. temat 26)
3. Odpowiedz na pytania
z podręcznika str. 65.
4. Odpowiedzi zapisz w
zeszycie.
5. Utrwal wiadomości.
Temat 2: Bóg obecny w historii zbawienia. 1.Przeczytaj temat z
podręcznika.
2. wyjaśnij pojecie Mesjasz.
3. Przypomnij kto to
jest prorok?
4. Napisz do jakich
zadań zostali powołani prorocy.
5.Odpowiedz na pytania
z podręcznika str. 69.
6. Utrwal wiadomości.
Klasa VI Temat
1: Misyjna działalność Kościoła.
1.Przeczytaj temat z
podręcznika.
2. Zapoznaj się z
pojęciami misja i misjonarz.
3.Wyjaśnij co oznacza
,że Kościół jest wspólnotą misyjną
4. Wymień jakie są
szanse i zagrożenia misji katolickich.
5. Napisz w jaki sposób
możesz zostać misjonarzem.
6. Utrwal wiadomości.
Temat
2:Nieść pomoc.
1. Przeczytaj temat z
podręcznika.
2. Zapoznaj
się z pojęciami w słowniczku.
3. Wpisz do zeszytu
osiem błogosławieństw.
4. Odpowiedz pisemnie
na pytania z podręcznika str. 89.
5. Utrwal wiadomości
Klasa VII Temat
1: Ziemia Święta- oczekiwanie na spełnienie proroctw. .
1. Przeczytaj temat z
podręcznika i zapoznaj się z pojęciami ze słownika.
2.Zapisz podstawowe wydarzenia, należące do starotestamentowej historii zbawienia w porządku chronologicznym (sytuacja Izraela przed narodzeniem Chrystusa); 3. Utrwal nazwy: Ziemia Obiecana, Kanaan, Ziemia Święta;
4.Utrwal wiadomości. Temat
2:Mesjasz- „On przyniesie nam zbawienie.
1. Przeczytaj temat z
podręcznika.
2. Odpowiedz na pytanie
„ w jaki sposób objawił się Mesjasz?
3. Wymień cechy Mesjasza, które objawiły się w Chrystusie
4.Wyjaśnij,
na czym polega zbawcze dzieło Jezusa?
4. Utrwal wiadomości.
Klasa VIII Temat
1: Ojcowie reformacji .
1.Przeczytaj temat z
podręcznika.
2. Zapisz w zeszycie przyczyny, przebieg i główne idee
reformacji.
3.Opisz rolę Lutra i Kalwina oraz króla Henryka VIII w
powstaniu
wyznań
protestanckich.
4.
Wyjaśnić pojęcia:
·
reformacja,
·
protestantyzm,
·
ewangelicy,
·
doktryna
religijna;
·
ekumenizm
5.Wyjaśnij
różnice i podobieństwa katolicyzmu i innych głównych wyznań chrześcijańskich
(protestantyzm, anglikanizm)
6.
Wskaż perspektywy i granice ekumenizmu;
7. Utrwal wiadomości. MATERIAŁ POMOCNICZY
Relacje między pojęciami: protestanci – ewangelicy – luteranie i
kalwini:
– protestanci – członkowie wszystkich Kościołów i wspólnot religijnych
powstałych w wyniku reformacji; nazwa pochodzi od protestu zwolenników
luteranizmu, którzy na sejmie w Spirze (1529 r.) sprzeciwili się uchwale
zabraniającej szerzenia nauk Lutra;
– ewangelicy – protestanci z najstarszych Kościołów reformacji (luteranie,
kalwini, a także metodyści); nazwa podkreśla związek ich wiary z Biblią,
szczególnie z Ewangelią;
– luteranie – protestanci należący do Kościoła Ewangelicko- Augsburskiego; nazwa Kościoła nawiązuje do miasta Augsburga, gdzie w 1530 roku zostały przedstawione podstawy doktrynalne reformacji zapoczątkowanej przez Lutra; – kalwini – protestanci należący do Kościoła
Ewangelicko-Reformowanego; nazwa Kościoła nawiązuje do tego, że idee reformacji
miały znaleźć w nim pełniejszy wyraz niż
w luteranizmie. Temat
2: Reforma katolicka-dzieło Soboru Trydenckiego.
1. Przeczytaj temat z
podręcznika i zapoznaj się ze słownikiem.
2. Wypisz przyczyny,
przebieg i główne idee reformy katolickiej;
3.
Przedstaw rozwój nauczania Kościoła w
trakcie Soboru Trydenckiego;
4.
Wyjaśnij pojęcia:
·
sukcesja apostolska
·
sobór
·
dogmat,
5.
Uzasadnij :
·
miejsce
Biblii w życiu chrześcijańskim,
·
konieczności
łaski Bożej do zbawienia;
6.
Opisz związek Kościoła z życiem narodu polskiego w zakresie realizacji reformy
katolickiej w Polsce;
7. Utrwal wiadomości. MATERIAŁY POMOCNICZE Sukcesja apostolska
Chrystus powierzył apostołom kierowanie Kościołem (J 21, 15-18);
przewodził im św. Piotr jako bezpośredni zastępca Chrystusa na ziemi. Ta
apostolska funkcja jest przekazywana dalej,
kolejnym biskupom, przez święcenia biskupie, które nowy biskup otrzymuje z rąk innych, wcześniej mianowanych przez papieża biskupów. Jest to swoisty „łańcuch”, trwający od czasów apostołów aż do dziś. Urząd Nauczycielski
Kościoła
Jezus dał polecenie apostołom i ich następcom głoszenia wszystkim ludziom Jego nauki (Mt 28, 19). Urząd Nauczycielski Kościoła czuwa nad tym, aby wiara była przekazywana dalej zgodnie z treścią Pisma Świętego i Tradycją Kościoła. Urząd Nauczycielski Kościoła nazywany jest również Magisterium Kościoła. Dogmat – prawda, którą Urząd Nauczycielski Kościoła podaje jako obowiązującą wszystkich katolików. Dogmat jako doktryna zawarta w objawieniu Bożym chroni wiarę przed błędami. Sobór – uroczyste
zgromadzenie wszystkich biskupów pod przewodnictwem papieża. W czasie soboru
rozstrzygane są różnorodne problemy związane z wiarą. Do tej pory zwołanych
było 21 soborów powszechnych. Pierwszy zebrał się w Nicei w 325 roku. Ostatni, Sobór Watykański II, miał miejsce w latach 1962–1965. Synod – zgromadzenie biskupów, a także innych zaproszonych osób:– synod biskupów – w Rzymie co pewien czas zbierają się biskupi oddelegowani przez konferencje biskupów różnych krajów w ważnych sprawach związanych z wiarą. W przeciwieństwie do soboru nie są na nim obecni wszyscy biskupi, a tylko wybraniprzedstawiciele; – synod plenarny (krajowy) – zebranie wszystkich ordynariuszy kraju i innych zaproszonych osób, w tym także przedstawicieli osób świeckich; – synod prowincjalny – zgromadzenie wszystkich ordynariuszy jednej metropolii; – synod diecezjalny – gromadzą się na nim biskupi oraz przedstawiciele duchowieństwa i świeckich z danej diecezji.
|